10 der gør en endnu større forskel

Ifølge DTU Fødevareinstituttets pesticidrapport* kan du reducere dit og familiens indtag af pesticidrester med næsten 50% ved at købe 5 bestemte fødevarer i den økologiske udgave. Vil du gerne mindske jeres indtag endnu mere, har du her ekstra 5 fødevarer, der kan hjælpe jer til endnu renere madglæde: agurker, pærer, jordbær, vindruer og nektariner. Spiser I dem økologisk, reducerer I jeres indtag af pesticider med mere end 64%*.

 

Link til undersøgelsen fra DTU Fødevareinstituttet: Pesticide Residues Results from the period 2012-2017, DTU Fødevareinstituttet

Æbler

Vi danskere elsker æbler. Vi lægger æbler på frugtfadet i køkkenet, giver ungerne dem med i skole og spiser dem på jobbet. Vi putter æbler i salater, gryderetter, presser most, koger grød og bager tærter. Faktisk spiser danskerne knap 100 mio. kilo æbler om året!

Fordi vi spiser så mange æbler, står æbler alene for 15% af de pesticider, vi danskere indtager. Vil du undgå pesticider, er det sikreste at vælge de økologiske æbler.

I 2018 fandt Fødevarestyrelsen pesticidrester i 31% af de danske ikke-økologiske æbler og 79% af de udenlandske ikke-økologiske æbler. Der blev ikke fundet pesticidrester i de økologiske æbler.

Salat

Går du op i en sund og varieret kost, er det svært at komme uden om salaten. Særligt i sommerhalvåret, hvor det er sæson for de lækre grønne blade. Salat er nr. 2 på listen over fødevarer, som vi danskere får flest pesticidrester fra.

Fødevarestyrelsen fandt i 2018 pesticidrester i 27% af den danske ikke-økologiske salat og i hele 67% af den udenlandske ikke-økologiske salat.

Tomater

Tomater ligger nummer 3 på listen over de fødevarer, som vi danskere får flest pesticidrester fra.

Ved den seneste kontrol fandt Fødevarestyrelsen pesticidrester i 9% af de danske ikke-økologiske tomater og i 50% af de udenlandske ikke-økologiske tomater.

Vil du undgå pesticidrester i din mad, så er det sikreste at vælge økologisk. Og husk, at du også kan få både ketchuppen og dåsetomaterne i en økologisk variant.

Hvedemel

Det er ikke kun i frugt og grønt, at man finder pesticidrester. Faktisk er hvedemel den fødevare - næstefter æbler - som vi danskere  får flest pesticidrester fra.

I 2018 fandt Fødevarestyrelsen pesticidrester i 75% af prøverne af ikke-økologisk hvedemel. Der blev derimod ikke fundet pesticidrester i prøverne af økologisk hvedemel.

Da mel indgår i et hav af forskellige fødevarer, som vi spiser mange af, er det derfor ikke ligegyldigt, hvilken mel du vælger. Hvedemel er fx hovedingrediens i lyst brød og de fleste kager, men der er også en del hvedemel i rugbrød. Desuden er der hvedemel i alt fra pasta til færdige supper og saucer.

Kartofler

Vi danskere elsker kartofler og mange husker tydeligt knoldfrugten helt tilbage fra deres barndom. Faktisk kan man nok godt sige, at den er en del af vores kulturarv – uden at tage munden for fuld.

Kartofler er sunde, og der er ingen grund til ikke at spise dem, men ifølge Fødevarestyrelsens seneste kontrol er det bedst at vælge den økologiske slags, hvis du vil spare familien for pesticidrester. Kontrollen viste nemlig, at 15% af de danske ikke-økologiske kartofler og 55% af de udenlandske ikke-økologiske kartofler indeholdt pesticidrester. Derudover er ikke-økologiske kartofler blandt de mest sprøjtede afgrøder i Danmark. Så når du vælger økologiske kartofler, er du også med til at beskytte vores natur og grundvand mod pesticider.

Agurker

Vi putter dem i børnenes madpakker, topper vores leverpostejmadder med dem og spiser dem som snack, både rå og syltede.

Agurker er en af de grøntsager, vi stort set alle kan lide og spiser i rigt mål. Men vil du undgå pesticidrester i maden, er agurker én af de grøntsager, der giver rigtig god mening at købe økologisk.

Fødevarestyrelsen fandt i 2018 pesticidrester i 50% af de danske ikke-økologiske agurker og i 77% af de udenlandske ikke-økologiske agurker. Måske værd at have med i tankerne, næste gang du køber ind til familien?

Pærer

Nyd de saftige, økologiske pærer, når de er i sæson. Det er der, de er allerbedst og som regel også billigst. Når du vælger økologiske pærer, er det ikke kun dig selv, du sparer for pesticider. Du er også med til at beskytte vores natur og grundvand mod pesticidrester.

I 2018 fandt Fødevarestyrelsen pesticidrester i 14% af de danske ikke-økologiske pærer og i hele 76% af de udenlandske ikke-økologiske pærer.

I 2018 fandt Fødevarestyrelsen ingen pesticidrester i økologiske pærer.

Jordbær

Vi danskere glæder os til sommerens allerførste jordbær. Jordbær er indbegrebet af sommer og sol, og de søde bær nydes i kilovis rundt omkring i det danske land. 

Kort sagt, der bliver spist rigtig mange jordbær i Danmark, men vidste du, at Fødevarestyrelsen i 2018 fandt pesticidrester i 72 % af prøverne på ikke-økologiske danske jordbær og i 83% af de ikke-økologiske udenlandske jordbær? Rester som hverken kan skylles eller skrælles væk. Vil du undgå pesticidrester, skal du kigge efter økologi-mærket, næste gang du vil forkæle dig selv eller din familie med de søde bær.

 

Vindruer

De er små, saftige og smager skønt, men vidste du, at Fødevarestyrelsen ved sin seneste kontrol fandt pesticidrester i 91% af de ikke-økologiske druer og hele 33 forskellige slags pesticider?

De 33 forskellige pesticider er ikke ulovlige i ikke-økologiske vindruer, så længe de ligger under grænseværdien. Problemet er, at ingen ved, hvad der sker, når man bliver udsat for flere stoffer samtidig – den såkaldte cocktaileffekt.

Der blev ikke fundet pesticidrester i de økologiske druer. Så hvis du vil undgå pesticidrester, er det sikrest at vælge de økologiske druer.

Nektariner

Vi danskere har taget nektarinen med det saftige og søde frugtkød til os. Vi bruger nektariner til mellemmåltider, i desserter, i salater og til ost.

Vidste du, at Fødevarestyrelsen i den seneste pesticidkontrol fandt pesticidrester i 79% af de ikke-økologiske nektariner? 

Vil du undgå pesticider, når du nyder de friske frugter, er det derfor det sikreste at vælge økologiske nektariner.